4 Aralık 2006 Pazartesi

Vesbo Turquality Programında


Dünyanın devlet destekli ilk ve tek markalaşma programı Turquality Destek Programı, hazır giyim ve tekstilin yanı sıra beyaz eşya, kuyumculuk-mücevher, gıda, elektronik sektörlerini de içine alacak şekilde toplam 33 firmayı destek kapsamına aldı. Destek kapsamına giren markalar, düzenlenen basın toplantısıyla kamuoyuna açıklandı. Hizmet, turizm ve iletişim gibi sektörlerin hariç tutulduğu sadece somut tüketim ürünü ortaya koyan firmalara verilen Turquailty toplantısında konuşan Devlet Bakanı Kürşad Tüzmen, 2004 Kasım ayında başlattıkları çalışmada ilk olarak öncü sektörlerle hareket ettiklerini, daha sonra tekstil ve konfeksiyonun yanı sıra diğer sektörleri de destekleme imkânı olduğunu gördüklerini kaydetti. Amaçlarının 10 yıl içinde 10 dünya markası yaratmak olduğunu ifade eden Tüzmen, "Program, diğer sektörleri de geliştirmek üzere yoluna devam ediyor. Firmaların hem üretimde hem pazarlamada hem de yönetimde yenilenmesini sağlıyoruz" dedi.

55'ine 22.5 milyon dolar

Bakan Kürşad Tüzmen, şunları kaydetti: "2023 yılında 500 milyar dolar ihracat hedefine ulaşabilmek için bu markalarımızla bütün dünya pazarlarında en iyi şekilde satışlarımızı sağlamamız lazım. Böylesine tarihi bir toplantıda fikir babalığı yaptığımız Turquality'nin bugünlere gelmesinde emeği geçen bütün arkadaşlarıma teşekkür ediyorum. Artık kurumsallaşmış bir Turquality var karşımızda..."

Dış Ticaret Müsteşarlığı İhracat Genel Müdür Yardımcısı ve Turquality Çalışma Grubu Başkanı Ziya Altunyaldız da konuşmasında, Türkiye'den dünyaya küresel markalar ihraç etmek istediklerini söyledi. Programın bütçesine ilişkin gazetecilerin sorularını da yanıtlayan Altunyaldız, bütçenin Destekleme Fiyat İstikrar Fonu'ndan ayrılan paradan oluştuğunu belirtti. Geçen yıl 350 milyon YTL bütçeleri olduğunu, 2007 bütçesinin 400 milyon YTL'nin (yaklaşık 280 milyon dolar) üzerinde olmasını beklediklerini ifade eden Altunyaldız, marka programı ve Turquality'den toplam 55 firmaya üç yılda 22.5 milyon dolarlık kaynak aktardıklarını söyledi.
Bu kaynakların bağış şeklinde olduğunu, programa ayrılan bütçede bugüne kadar sıkıntı yaşamadıklarını söyleyen Altunyaldız, önümüzdeki iki-üç yıl içinde kaynakların yıllık ihracatın yüzde biri nispetinde aktarılması gibi bir çalışma bulunduğunu, önümüzdeki dönemde programla ilgili ciddi harcamalar olacağını düşündüğünü kaydetti.

Destek beş yıla çıkarıldı

Türkiye'nin rekabet avantajını elinde bulundurduğu ve markalaşma potansiyeli olan ürün gruplarına sahip 33 firmaya, üretimlerinden pazarlamalarına, satışlarından satış sonrası hizmetlerine kadar bütün süreçleri kapsayacak şekilde yönetsel bilgi birikimi, kurumsallaşma ve gelişimlerini sağlamak amacıyla finansal destek sağlanacak. Bugüne kadar 15 firma ve üç tasarımcıya markalaşma yolunda 10 milyon dolar tutarında finansman sağlayan Turquality, geçen dönemde firmaların yurtdışında markalaşma için yaptığı 1 milyon dolara kadar olan harcamalarının yüzde 50'sini karşılarken, bundan böyle üst limit olmaksızın firmaların yaptığı harcama tutarının yüzde 50'sini ödeyecek. Firmaların finansal desteğin yanı sıra eğitim ve stratejik danışmanlık ihtiyaçları da karşılanırken, destek programında kalma süresi de dört yıldan beş yıla çıkarıldı. Turquality'de bu işler için yıllık bütçeden 35 milyon dolar da firmalara verilen nakdi desteğin dışında ayrılmış durumda.

Marka desteğe girenler


Turquality destek programı kapsamına giremeyip Marka Destek Programı'ndan yararlanan firmalar da en fazla dört yıl kalabilecekleri bu programda belirli limitler dahilinde yaptıkları harcamaların yüzde 50'sini programdan karşılayabilecek. Ancak firmalar, altı ay sonra bu kriterleri karşılar hale geldiğinde tekrar Turquality Destek Programı'na müracaat edebilecekler.

Deloitte danışman oldu

Turquality, yönetim danışmanlığı konusunda Deloitte'dan danışmanlık desteği alıyor. Turquality, markalaşma ve stratejik pazarlama konusunda Trout&Partners firmasıyla iş ortağı olarak çalışırken, Koç ve Sabancı üniversitelerinden yönetici geliştirme programları oluşturulması için destek alıyor. Werner International'dan tekstil ve hazır giyim sektörüne yönelik üretim ve ürün kalitesi odaklı danışmanlık alan Turquality'ye, AC Nielsen pazar istihbaratı konusunda danışmanlık veriyor.

Altı firma liste dışı

Turquality Çalışma Grubu Başkanı Ziya Altunyaldız, "Program üç aşamadan oluşuyor. Havuzdaki 61 firmadan ikisi ofis-mağaza destek programı aldı. 33'ü Turquality programına geçti, geri kalanlar marka programında kaldı" dedi. Altunyaldız, daha önce Turquality kapsamında olan 15 firmadan Sarar, Ramsey ve İpekyol, Derri (DSD), Colin's (Eroğlu), LTB (Çak Tekstil), Damat-Tween (Orka Tekstil) ve Network (Altınyıldız) olmak üzere sekiz markanın bu dönemde de Turquality'nin destek kapsamında olduğunu, daha önce Turquality kapsamında olan Mercek Holding, Polo Giyim, Bilsar Tekstil, Esas Tekstil, Harmanlı Deri ve Mithat Giyim'in bu kapsamdan çıkarak marka programa geçtiklerini ve ikinci aşamada destek aldıklarını belirtti.

Mavi ve Ülker sırada

Arçelik ve Beko'nun henüz müracaatları olmamasına karşın programa ilgisinin olduğunu ifade eden Altunyaldız, "Mavi müracaat etti. Ülker süreci devam ediyor. Türkiye'de bu program dışında olacak marka yok" dedi. Turquality'nin destek kapsamına aldığı markalar; Alix Avien, Atasay, BGN, Bossa, Colin's, Cross Jeanswear Company, Damat-Tween, Derri, Desa, Duru, Eca, Efes, Eti, Gilan İstanbul, Goldaş, Hamam, Hidromek, İpekyol, Jimmy Key, Koton, LTB, Network, Ozti, Pınar, Ramsey, Sarar, Serel, Şölen, Taç, Temsa, Vesbo, Vestel ve Zen'den oluşuyor. Daha önce Turquality alan firmalar; Altınyıldız, Bilsar Tekstil, Çak Tekstil, DSD Deri, Eroğlu Giyim, Esas Tekstil, Harmanlı Deri, İpekyol, Mercek Holding, Mithat Giyim, Orka, Pasha Deri, Polo Giyim, Ramsey ve Sarar'dı.

Radikal